REPLACE – REgional PoLicy Actions4Circular Economy

A Economia Circular (EC) é essencial para o futuro da Europa devido à escassez de matérias-primas e à evolução dos problemas ambientais. O projeto REPLACE – REgional PoLicy Actions for Circular Economy (Ações de política regional para a economia circular) tem como objetivo integrar, desenvolver e capitalizar das lições aprendidas no projeto H2020 SCREEN, envolvendo os decisores políticos e as autoridades de gestão com o objetivo comum de melhorar os Programas Operacionais Regionais (ROPs) para melhorar o desempenho em EC, alinhado com o previsto no Plano de Ação da Comissão para a Economia Circular.

O REPLACE visa melhorar a gestão, desenvolvimento e monitorização dos instrumentos de política regional que tenham por objetivo facilitar a transição para uma Economia Circular, além de impulsionar o desenvolvimento sustentável: o principal objetivo operacional é o desenvolvimento e aplicação de políticas e ações com foco na identificação, valorização, avaliação e financiamento de cadeias de valor circulares, resultando em novos projetos locais e inter-regionais. O REPLACE desenvolverá ainda uma abordagem replicável para a avaliação do desempenho das regiões ao nível da sua circularidade.

Para além disso, este projeto pretende promover e disseminar a utilização sinérgica de fontes de financiamento na promoção da Economia Circular, em articulação com a RIS3, de forma a promover a inovação e a competitividade, bem como o desempenho económico, ao mesmo tempo que melhora a eficácia dos instrumentos de política. Através de uma abordagem inovadora, horizontal e transversal, o REPLACE procura dar resposta à falta de estratégias eficazes e partilhadas para a promoção da Economia Circular ao nível das regiões.

O projeto, que decorrerá entre 1 de agosto de 2019 e 31 de janeiro de 2023, é promovido por 9 entidades (região de Lázio, região de Lodzkie, região de Creta, Província de Fryslân, Nexa – Agence Regional de Developpment d’Investissement et d’Innovation, Veltha ivzw, Instituto Internacional de Economia de Hamburgo, Agência de Desenvolvimento Regional do Nordeste e a CCDRC), beneficiando de um apoio financeiro de 1 694 570 € (Interreg Europe / FEDER). Mais informações sobre o REPLACE podem ser encontradas no site do projeto aqui: https://www.interregeurope.eu/replace/.

Próximos eventos

REPLACE Pitch “How to Assess Circular Economy projects?”

October 13th – online

Sign in to the online #EURegionsWeek partner event, planned for the 13th of October 2020 at 12h30 (CET), to discover the evaluation method developed through a long-lasting and fruitful cross-regional cooperation scheme initiated in 2016.

REPLACE Participatory Lab “Developing pathways for the circular economy”

October 20th – online

Register and join this engaging participatory lab to share experiences and views, connect with others and learn from their expertise, while exploring success factors, debating possible solutions for existing barriers and common issues and to discuss regional governance in the field of circular economy.

Eventos passados

REPLACE 5th webmeeting

September 10th 2020 – online

REPLACE organised its 5th internal web event, the 1st of the 3rd semester, in order to continue its work plan by adapting to the current limitations caused by the COVID-19 pandemic.

REPLACE 4th webmeeting

July 8th 2020 – online

REPLACE partners will organise the upcoming reporting period and manage the coordination of the activities for the 3rd semester.

REPLACE communication team webmeeting

July 2nd 2020 – online

REPLACE communication team web meeting to coordinate efforts for the 3rd semester objectives

REPLACE web meeting

June 25th 2020 – online

REPLACE 3rd web meeting

REPLACE online seminar: Cross-regional Value Chains

May 20th 2020 – online

REPLACE internal online seminar: learning event on cross-regional value chains

REPLACE 1st Learning Event

December 3rd and 4th 2019 – Leeuwarden, Netherlands

REPLACE 1st Learning Event, that took place in the Province of Friesland, focused on the Local Analysis Tool.

REPLACE 1st Circularity Tour

December 3rd 2019 – Leeuwarden, Netherlands

REPLACE 1st Circularity Tour included: the Water Alliance, Wetsus Campus and Van Hall Larenstein University of Applied Sciences (Water Application Centre).

REPLACE Kick-off meeting

October 11th 2019 – Brussels, Belgium

Last October, REPLACE partners met in Brussels for the Kick-off meeting to organise the upcoming work.